Cas & Wayne: “We willen niet als een raket gaan, 9 Lemons is een meerjarendroom.”

9 Lemons

Een van oorsprong Rotterdams merk, dat is ontstaan vanuit een doel: ingaan tegen de vertrutting van de maatschappij. Inmiddels bestaat het jonge merk uit drie labels en is hun kleding ook ver buiten Rotterdam verkrijgbaar. Wij brachten een bezoek aan de winkel in Kralingen en ontmoetten daar Cas en Wayne; de mannen achter het fijne fashion brand 9 Lemons.

When life gives you lemons, you take 9? Cas: “Het is allemaal met Trut begonnen. Trut als personage, waar we 9 verschillende karaktereigenschappen voor hadden bedacht. Iemand die niet zeurt en zijn of haar eigen pad trekt. Het deel ‘Lemons’ staat voor nieuw en verfrissend. Met een bite, dus eigenlijk.” Wayne: “Trut mag gedragen worden door iedereen, we sluiten niemand uit! Onze klantenkring omvat dan gelukkig ook veel diversiteit: van stratenmakers tot advocaten en makelaars. Maar ook vrouwen van boven de 80 jaar die ons verhaal tegen de vertrutting van de maatschappij zo leuk vonden. Want dat is het verhaal dat we er omheen hebben gecreëerd. Dit verhaal werd opgepikt door veel mensen en zelfs door de media. En dat gebeurt nu nog steeds; Trut loopt als een trein.”

Moodboard

De vertrutting van de maatschappij.. Leg eens uit? Cas: “Het houdt vooral in dat wij vinden dat je iemand niet direct met de nek hoeft aan te kijken, omdat hij of zij op een bepaalde manier over iets denkt. En dat als er iemand op je tenen staat, je niet meteen hoeft te schelden. Verschillende dingen eigenlijk, in principe komt het erop neer dat we vinden dat je elkaar gewoon een beetje in zijn of haar waarde moet laten en dat we elkaar niet continu op van alles hoeven te wijzen.” Wayne: “We maken het zelf ook mee, bijvoorbeeld op straat. Als er een auto voor een rood stoplicht staat te wachten, het stoplicht springt op groen en de bestuurder van de auto daarvoor let eventjes niet op. Dan gaan we meteen toeteren met z’n allen. Bam erop! Maar geef elkaar even een klein beetje de tijd. Het is echt verruwing hoor, wat er de laatste jaren gebeurt in de wereld. Wij proberen daar op een positieve manier tegenin te gaan. Het is natuurlijk een beetje een kwinkslag, trut is immers een heel gek woord. Lekker Rotterdams, lekker op het randje. Maar toch durven heel veel mensen het aan om het te dragen. Dat had ik niet verwacht. Wel gehoopt natuurlijk.”

Trut

Even terug in de tijd. Vertel ons eens wat meer over de opstart van het merk? Wayne: “9 Lemons is klein, in vrienden- en familiekring begonnen. Van onze eigen investering hadden we 18 blanco truien gekocht. Daar hebben we het Trut-logo op laten zetten, bij een drukkerij in Schiedam. We hebben een vriend van ons die goed kan fotograferen een foto laten maken van een vriendin in zo’n trui. We hadden toen nog geen webshop, geen website, helemaal niets. Vervolgens wel een Facebook-pagina aangemaakt en die foto erop gezet. Met daaronder de tekst: Deze trui is over vier weken te koop. Maak nu €50,- euro over naar onderstaand rekeningnummer, en dan heb jij hem over vier weken in huis! En dat deden 18 mensen.” Cas: “Waarvan een aantal vrienden, maar waarvan ook een aantal willekeurige mensen die we helemaal niet kenden.” Wayne: “En toen dachten we: hey! 18 shirtjes werden er zo 50, 50 werden er 100, 100 werden er 150, en toen ging het los. Een deelneemster aan het tv-programma Utopia had ook een trui van ons gekocht. Een dag later hing er een grote retail zakenman aan de lijn met de vraag of wij die truien ook aan retail verkochten. Helemaal uit Friesland kwam hij naar ons toe gereden en bestelde direct 300 stuks. Vanaf dat moment moesten we natuurlijk groter gaan denken. Nu hebben we meer dan 100 verkooppunten in de Benelux! Er is zoveel gebeurd het afgelopen jaar, het is bijna niet te bevatten.” Cas: “Ondertussen hadden we ons natuurlijk ook ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Weliswaar als creatief bureau, omdat we helemaal niet de insteek hadden om een kledinglabel op te zetten. Het was in eerste instantie de bedoeling dat wij externe partijen zouden helpen met het opzetten van een merk. Dus met het ontwerpen van een logo, design en website en meedenken over een socialemediastrategie. Maar Trut nam zo’n vogelvlucht dat we maar twee externe opdrachten hebben gedaan. We besloten om volledig voor ons eigen label Trut te gaan en toen waren we ineens een fashion brand.”

Trut

Sweaters met ‘Trut’ en ‘Vlerk’. Dat kan alleen in een stad als Rotterdam toch? Cas: “Dat blijkt dus helemaal niet het geval te zijn! Al vrij snel kwam België er als markt bij. Binnen een half jaar ontstond daar voor ons een hele nieuwe markt die onze kleding zowel in de webshop als in de retail kocht. In het eerste jaar deden we alles nog zelf en moesten we voor 17:30 ’s avonds bij PostNL staan met alle pakketjes. Dit hebben we nu uitbesteed en hebben klanten die voor 21:30 uur een order plaatsen de bestelling de volgende dag al in huis. Ook in België.” 

Wie of wat zijn jullie inspiratiebronnen? Cas: “We houden de trends in de gaten, maar geven er onze eigen draai aan voor we het verweven met een van onze labels. Dus we combineren de trends die we tegenkomen op straat met wat we zelf leuk vinden. Van daaruit gaan we met onze fashiondesigner aan de slag en zo ontstaat dan een collectie. Daarnaast zoeken wij contact met mensen en merken die aansluiten bij onze waarden en ideeën. Zo ontstaat dan een samenwerking waarvan onze eerste collab met BREIZ World een mooi voorbeeld is.”

Wayne

Welke BN’er zouden jullie graag met een item uit de kledinglijn willen zien? Wayne: “Het is echt onze insteek dat iedereen onze labels kan en mag dragen. Natuurlijk is het leuk als je ziet dat een BN’er ons merk draagt, maar ik vind het net zo leuk om een ‘onbekend’ iemand op straat in een item uit een van onze collecties te zien.” 

De toekomst van 9Lemons ligt in jullie handen. Waar staat het merk over – pak ‘m beet – een jaar of 5? Cas: “Ik denk dat we over 5 jaar de collectie van 9 Lemons flink verder hebben uitgebreid. En in ieder geval hebben we dan een eigen winkel in België!” Wayne: “Het is onze grote droom om in een paar grote steden een eigen winkel te hebben. Maar we willen gestaag groeien, het liefst met vrienden om ons heen. We willen niet als een raket gaan, 9 Lemons is een meerjarendroom.”

Deel bericht
Geschreven door