Olaf Ouwerkerk: “Het concept had ik snel bedacht, maar waar smaakt een Rotterdams snoepje naar?”

Olaf Ouwerkerk

Haagsche Hopjes, Zeeuwse Babbelaars en Rotterdamse ..? Tot voor kort moest Rotterdam het doen met snoepjes uit andere steden, maar daar is dankzij Olaf Ouwerkerk nu verandering in gekomen met De Rotterdammertjes!

Eindelijk, Rotterdamse snoepjes! Vertel, hoe kwam je erbij om dit te gaan maken? “Elke dag spoken er wel ideeën door mijn hoofd, maar vaak blijft het bij een idee en komt het nooit tot executie. Ditmaal was dat anders. Na een gezellig etentje met mijn vriendin in Den Haag kregen we de rekening voorgeschoteld op een schoteltje voorzien van twee Haagsche Hopjes. Vanaf dat moment kon ik het idee voor een typisch Rotterdams snoepje niet meer uit mijn hoofd zetten en ben ik mij gaan oriënteren. En tja, waar begin je dan als je opgeleid bent tot marketeer en totaal geen verstand hebt van snoep? Voor mij was al snel één ding duidelijk: alles zou geproduceerd moeten worden in Rotterdam en dat is gelukt. Na een zoektocht kwam ik uit bij snoepjesproducent Pervasco. Zij zijn bekend van o.a. Napoleon-snoepjes en hebben mij perfect geholpen bij de ontwikkeling. Van designer tot doosjes tot snoepjes, alles is gemaakt binnen de stadspoorten van Rotterdam.”

Hotspot Rotterdam | Rotterdammertjes

Even terug de tijd in, vertel ons eens wat meer over je achtergrond en hoe en waarom je bent begonnen met ondernemen. “Ik ben 36 jaar en na mijn studie Bedrijfskunde ben ik gaan werken bij Océ in ’s-Hertogenbosch dat later werd overgenomen door Canon. Na met veel plezier te hebben gewerkt in diverse marketingfuncties werd het na acht jaar tijd om een nieuw avontuur aan te gaan bij energiemaatschappij NLE in Rotterdam, eindelijk thuis! Ook daar heb ik een prachtige tijd gehad, maar een ondernemerscarrière begon meer en meer te kriebelen. Zo’n acht weken geleden heb ik de knoop doorgehakt en ben ik voor mezelf gestart. Je moet in het leven zo nu en dan een gokje wagen en die gok lijkt goed uit te gaan pakken. Naast het ontwikkelen van foodconcepten zal ik meerdere organisaties gaan ondersteunen op het gebied van marketing en klantenservice.”

Hotspot Rotterdam | Rotterdammertjes

Ze worden ook wel ‘de bouwstenen van Rotterdam’ genoemd. Waarom? “De bouwstenen hebben de vorm van een baksteentjes en verwijzen naar de wederopbouw van onze stad, de mooie architectuur waar de stad om bekend staat, maar ook het samen bouwen. Want Rotterdam bouwen we samen! Ik krijg nog weleens commentaar over de grootte van het snoepje. Ja, het snoepje is inderdaad groot, maar alles in Rotterdam is toch groot? We hebben de grootste haven van Europa, we hebben de hoogste gebouwen van Nederland. En ook dat past bij Rotterdam, niet lullen maar poetsen, want lullen kun je even niet meer met een Rotterdammertje in je mond. ;-) Tot slot: Rotterdam is een samensmelting van verschillende culturen. Juist die combinatie maakt onze stad zo mooi. De Rotterdammertjes zijn er voor iedereen en zijn glutenvrij, vegetarisch en Halal.” Kan je ons iets meer over de smaak van de snoepjes vertellen? “Weet je dat dit het lastigste was van heel het snoepje? Het concept van de bouwstenen had ik snel bedacht, maar waar smaakt een Rotterdams snoepje nou naar? Rotterdam is geen lieve stad, dus een lief, zoetig snoepje past niet bij onze stad. Dat past veel beter bij Den Haag (Haagsche Hopjes) of Zeeland (Zeeuwse Boterbabbelaars). Rotterdam is stoer en verdient een stoer en pittig snoepje. Uiteindelijk ben ik uitgekomen op de smaken pittige kaneel en mint. Pittige kaneel prikt op je tong, zoals Rotterdam ook dagelijks bij ons doet en kaneel is een specerij die verwijst naar de Maas, naar onze haven. Mint verwijst naar de frisheid van de stad en uiteindelijk moet dat ook zorgen voor een frisse smaak ik je mond!”

Hotspot Rotterdam | Rotterdammertjes

Wie heeft de verpakking ontworpen en wat is de gedachte achter het ontwerp? “De verpakking is ontworpen door designer Bart van Dijk. De doosjes, van gescheurd karton, zijn te vergelijken met grote luciferdoosjes die je kunt openschuiven en er zijn drie ontwerpen. De drie ontwerpen vormen samen de denkbeeldige skyline van Rotterdam.” Ook niet geheel onbelangrijk; waar kunnen we het snoep kopen? “De Rotterdammertjes zijn te koop bij diverse Rotterdamse iconen zoals Donner, de Markthal, Euromast, Hotel New York, Nultien, Hudson’s Bay, Collectiv by Swan, vanaf volgende week Rotterdam The Hague Airport, maar natuurlijk ook online via Rotterdammertjes.com.”

Hotspot Rotterdam | Rotterdammertjes

Nu hebben we dus eindelijk Rotterdamse snoepjes, staat er ook nog snoepgoed voor andere steden op de planning? “Snoepgoed voor andere steden? Ik richt me graag eerst op mijn eigen stad, haha. Streekproducten zijn populair en Rotterdam staat in bloei. Wij Rotterdammers zijn zo chauvinistisch, daar liggen nog meer kansen Ik heb de smaak te pakken en ben druk bezig met de ontwikkeling van twee andere Rotterdamse producten. IJsjes? Koekjes? Pizza’s? Ik houd het graag nog even voor me. Daar vertel ik jullie graag meer over binnen twee maanden, nog even geduld dus!” Heb je nog andere plannen voor de toekomst waar je ons iets over kan/ wil vertellen? “Hoe tof zou het zijn als de Rotterdammertjes kunnen uitgroeien tot een echte klassieker? Daar ga ik mij nu eerst op focussen, daarna zien we wel. De Rotterdammertjes-familie is inmiddels uitgebreid met een minidoosje voor o.a. hotels en cateraars en een horecaverpakking voor de Rotterdamse horeca. Mijn volgende wens? Een te gekke Rotterdammertjes-koektrommel voor de feestdagen!”

Deel bericht
Geschreven door