Rogier Hendriks: “Om mezelf te onderscheiden wilde ik de iconen echt laten spreken.”

Hotspot Rotterdam | ICON010

Rotterdam is niet alleen een bron van inspiratie voor ons, maar ook voor Rogier Hendriks. Deze grafisch ontwerper is namelijk de man achter designmerk ICON010, o.a. bekend van de mokken, onderzetters en ansichtkaarten met Rotterdamse iconen. Tijd voor een goed gesprek!

We hoeven je natuurlijk niet te vragen wat de bron van inspiratie voor je ontwerpen is, maar wat heb jij met de stad Rotterdam? “Ik ben een geboren en getogen Rotterdammer, dus dat sowieso. Ik ben trots op de groei van de stad, de architectuur en de mensen zelf. Zeker de laatste jaren heb ik Rotterdam zoveel leuker en beter zien worden. Vroeger, ik denk toen ik een jaar of 16/17 was, pakte ik altijd m’n skateboard vanuit Rotterdam Zuid naar de halfpipe bij het Oogziekenhuis. Natuurlijk gingen we dan ook altijd even naar de Witte de Withstraat om een blikje drinken in de supermarkt te halen en toen was deze straat echt nog helemaal niets. Eigenlijk was het toen een soort achterstandswijk en nu is het uitgegroeid tot één van de hipste straten van Rotterdam. Ik ben nu 43, heb een gezin en woon in Rotterdam Oost, maar soms zou ik willen dat ik nog iets jonger was én iets dichter bij het centrum woonde. De dynamiek is gewoon supergoed geworden en daarom zoek ik het ook geregeld op!”

Hotspot Rotterdam | ICON010Hotspot Rotterdam | ICON010

Even terug in de tijd. Kan je ons iets meer vertellen over de opstart van het merk? “ICON010 is ontstaan vanuit mijn eigen vakgebied als grafisch ontwerper, want ik heb ook ontwerpstudio HERO DC. Ik denk dat ongeveer 2,5 jaar geleden de hype rondom Rotterdam begon te groeien en toen dacht ik ineens ‘misschien kan ik de Rotterdamse spots wel vertalen naar grafische iconen’. Ik ben gaan schetsen en heb onderzetters laten lasersnijden als eerste proefmodelletjes, voordat ik enig onderzoek had gedaan naar wat er al was. Ik had zoiets van ‘ik wil iets leuks met de stad doen en een mooi concept opzetten’. Vervolgens is het minstens een jaar de ijskast in gegaan door de drukte met m’n andere werk en toen dat iets rustiger werd wilde ik het gewoon gaan doen! Toen heb ik wel wat onderzoek gedaan naar wat er al te krijgen was, bij onder andere Rotterdam Tourist Information en Groos, en bleek mijn concept zich genoeg te onderscheiden. Je komt erachter dat er veel Rotterdamse souvenirs zijn, maar dat ze vrijwel allemaal schreeuwen. Om mezelf te onderscheiden wilde ik de iconen ook echt laten spreken; er staat niet bij wat het is, je moet het gewoon weten en herkennen. Ook wordt er veel aandacht besteed aan de materialen en afwerking van de producten. Ze worden nu heel veel gekocht door toeristen, maar ook wel door de trotste Rotterdammers met oog voor design. Een doelgroep die ik vooraf wel voor ogen had.”  Wat is jouw visie als ontwerper? “Mijn stijl als ontwerper is less is more en kenmerkt zich door strak, minimaal design. De kracht van de eenvoud. Of het nou gaat om een logo, brochure of poster; bij elk ontwerpvraagstuk pas ik de kunst van het weglaten toe. Duidelijk en helder communiceren, daar gaat het om. Te veel opsmuk heb je dan niet nodig.”

Hotspot Rotterdam | ICON010

Je iconen schitteren nu op mokken, kaarten en onderzetters. Waarom heb je gekozen voor deze objecten en welke staan er nog op de planning? “Het zijn vooral items die zichtbaar zijn in huis; een mok gebruik je dagelijks en is uiteindelijk een decoratief element in huis, net als de onderzetters. Alle producten die ik heb zijn qua materiaal en kwaliteit net een stapje beter dan andere verkrijgbare souvenirs. Ik vind het belangrijk dat mensen weten dat dit nèt even anders is dan de standaard. Iets prijziger, maar ook iets luxer. De iconen op de mokken worden bijvoorbeeld gezandstraald en dat is echt handwerk, de onderzetters worden gemaakt van stevig gerecycled rubber en onze ansichtkaarten worden via letterpress gedrukt op 600 grams katoenhoudend papier. Er wordt veel aandacht besteed aan de materialen en afwerking van de producten. Ook zijn er onlangs zwart-wit posters in de verkoop gegaan, die een mooie toevoeging zijn in je interieur. Ik had er vooraf een aantal op Facebook gezet en daar kreeg ik een hoop positieve reacties op. Ook is op dit moment een eerste limited edition artposter gewijd aan het kampioenschap van Feyenoord te koop, een soort van inhaker maar dan wel met een gelimiteerde oplage van 200. Het icoon wordt, met de kleuren van Feyenoord, met letterpress op katoenhoudend papier gezet.”

Hotspot Rotterdam | ICON010

Je hebt een webshop, maar waar worden je producten ook fysiek verkocht? “De producten van ICON010 zijn inderdaad te koop via mijn webshop en een aantal fysieke winkels. De items liggen momenteel bij Mamamo, Groos, Lost & Found, KEET, Donner, de twee locaties van Rotterdam Tourist Information en De Kunsthal. Bij Groos en Mamamo kreeg ik meteen veel vertrouwen, het waren de eerste locaties waar het verkocht werd en het loopt er ook supergoed. Groos verkoopt nu gemiddeld zo’n 50 ICON010 items per maand, dus dat is best redelijk. Momenteel ben ik druk op zoek naar nieuwe fysieke verkooppunten, want het merk wordt door iedereen positief ontvangen. Via de website verkoop ik de items inderdaad ook, maar dat gaat nog niet vanzelf. Dat is een soort van groeiproces, we moeten er eerst voor gaan zorgen dat er meer aandacht op sociale media komt en wellicht kunnen samenwerkingen met bloggers en social influencers hieraan bijdragen. De reacties die we nu krijgen zijn wel echt waardevol.” Welk icoon is jouw favoriet en waarom? “Ik heb een aantal favorieten, maar De Hef is in zijn eenvoud toch super duidelijk. Het is ook de eerste die ik gemaakt heb én een van de oudere iconen van Rotterdam. Ook vind ik Rotterdam Centraal, De Markthal en de Maastunnel erg goed gelukt. Een icoon ontwerpen lijkt simpel maar dat is het zeker niet, met sommige iconen ben ik wel twee, drie dagen bezig geweest. Hotel New York heeft bijvoorbeeld heel veel details; hoeveel lijntjes, hoeveel raampjes teken je dan om het herkenbaar te houden. Echt neurotisch werk soms, maar als het icoon dan staat word ik echt blij.”

Hotspot Rotterdam | ICON010

Wanneer is het ‘project’ ICON010 voor jou geslaagd? “Ja, wat is m’n doel? Uiteindelijk ervoor zorgen dat heel veel Rotterdammers het merk leren kennen én herkennen. En uiteraard dat ze het aanschaffen omdat ze het mooi vinden. Daar wordt momenteel al hard aan gewerkt.” Waar staat het merk over – pak ‘m beet – een jaar of 5? “Uiteindelijk wil ik de collectie uitbreiden met nieuwe producten en ervoor zorgen dat ICON010 een begrip wordt in Rotterdam. Het concept achter ICON010 is daarnaast toepasbaar op andere steden. Dus wie weet liggen mijn producten dan wel in Berlijn onder ICON030. Dat zou wel erg tof zijn.”

Deel bericht
Geschreven door